سنسور باران چیست؟ - الوکارشناس
فوریه 18, 2020
ارسال شده توسط: محمد رسول سلیمی

سنسور باران چیست

سنسور باران یا rain sensor این سنسور وظیفه دارد با نشستن قطرات آب یا برف روی شیشه جلو بصورت اتوماتیک برف پاک کن را به حرکت در بیاورد و پس از خشک شدن شیشه متوقف شود. سنسور باران دو دسته است  امواج فراصوت (التراسونیک) و فروسرخ (اینفرارد)

مکانیزم

اساس کار سنسور باران بر پایه انتشار امواج به سطح شیشه جلو اتومبیل و محاسبه میزان جذب امواج بازتابی توسط سنسور باران است،بدین صورت که امواج مذکور به شیشه خودرو تابانده می‌شوند، در صورت خشک بودن سطح شیشه تقریباً تمام امواج تابانده شده به سنسور باز می‌گردند و در صورت وجود قطرات آب روی شیشه، این قطرات همانند منشور عمل کرده و پرتوهای تابانده شده را پخش کرده و درصد کمتری از امواج به سنسور باز می‌گردد. سنسور به کمک چیپست متصل شده می‌تواند میزان رطوبت موجود روی شیشه را براساس امواج بازگشتی، اندازه گیری نماید. با فراتر رفتن میزان قطرات باران از یک مقدار مشخصسنسور به  ECU دستور فعال شدن برف پاک کن ها را می‌دهد ( کارشناسی خودرو ) و برف پاک کن به صورت خودکار وارد عمل شده و با محاسبه شدت بارندگی با روش مذکور، سرعت حرکت برف پاک کن‌ها را تنظیم می‌کند.

مکان قرارگیری

سنسور باران معمولا در قسمت بالای شیشه جلو، پشت آینه وسط نصب می شود و کلید روشن و خاموش شدن سنسور، حالت Auto می باشد که روی دسته برف پاک کن نصب است، در برخی خودروها میزان حساسیت سنسور باران قابل تنظیم است.

دیدگاهتان را بنویسید