فنر لول یا مارپیچ چیست؟ - الوکارشناس
اکتبر 28, 2019
ارسال شده توسط: محمد رسول سلیمی

فنر لول یا مارپیچ چیست

فنر لول یا مارپیچ چیست به زبان انگلیسی (Coil Spring)بیان می شود،این نوع فنر در واقع میل گرد پیچیده شده به دور محوری استوانه ای شکل است. از مزایای فنرهای مارپیچ این است كه به هیچ تنظیمی نیاز ندارند و معمولاً بدون خرابی و خوردگی می باشند.البته معایب این نوع فنرها این است كه از لحاظ تحمل وزن محدودیت دارند و احتمال ضعیف شدن در آنها وجود دارد. ( کارشناسی خودرو ) که این امر باعث بر هم خوردن تنظیم هندسی فنر، ارتفاع خودرو و فرسودگی تایرها و دیگر قطعات خودرو می‌شود.

فنرها

فنرها یکی از قطعات مهم خودرو هستند که نقشی کلیدی در تعادل و حرکت ثابت خودرو دارند. در واقع فنرها با تحمل وزن بدنه و بار خودرو، ارتفاع آن را ثابت نگه می دارند. افزون بر این، فنر با جذب نوسانات ناشی از مسیرهای ناهموار از انتقال آنها به اتاقک خودرو جلوگیری می کنند. جالب است بدانید که در یک اتومبیل از 5 نوع فنر مختلف استفاده می شود که عبارتند از: فنر لول یا فنر مارپیچ و فنر تخت و فنر بادی و فنر لاستیکی و میله پیچشی که در این مقاله در مورد فنر لول صحبت خواهیم کرد

Coil spring

فنر لول (Coil spring) ساده ترین نوع فنر است که همگی با آن آشنا هستیم. فنر لول خودرو از یک میله فولادی ساخته می شود که به صورت حلقه های متناوب پیچیده شده است.قدرت و مقاوت این فنر به تعداد حلقه ها، ارتفاع آنها و قطر میله فولادی بستگی دارد. به طور کلی هرچه قطر میله فنر بیشتر باشد قدرت آن نیز افزایش می یابد. از سوی دیگر افزایش طول و تعداد حلقه های فنر موجب انعطاف پذیری بیشتر آن خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید