کنترل پایداری ESC چیست؟ - الوکارشناس
دسامبر 11, 2019
ارسال شده توسط: محمد رسول سلیمی

کنترل پایداری ESC چیست

کنترل پایداری ESC چیست مخفف Electronic Stability Control به معنی کنترل پایداری الکترونیکی است، این سیستم کنترل پایداری با سه سنسور اصلی سرعت دورانی چرخ، سنسور زاویه فرمان و سنسور چرخش حول محور قائم در ارتباط است. ( کارشناسی خودرو در مخل ) این سیستم ها در جاده های پرپیچ و خم، کوهستانی، یخ بندان، برفی، بارانی و مواقع ضروری که سیستم ضد قفل نیز عمل می کند فعال می شود و با کمک ترمز ضد قفل و سیستم کنترل کشش جهت سرخوردن خودرو را شناسایی می کند اما در برخی خودرو ها به گونه ای است که تا حدی اجازه خارج شدن از مسیر را به راننده می دهد و اگر قبل از اینکه سیستم وارد عمل شود خودرو را به مسیر برنگرداند، بعد سیستم وارد عمل می شود.

نکته

در برخی خودرو ها نیز میزان مداخله سیستم توسط راننده قابل تنظیم می باشد برای این سیستم از نام های ESP ، EPS ، DSC ، VSC و…  یاد می کنند.

سیستم ESC (Electronic Stability Control)یا همان کنترل پایداری برای اولین بار سال 1987 توسط شرکت بوش آلمان معرفی شد و سپس در اوایل دهه 90 میلادی این سیستم بر روی بی ام و سری 7 و مرسدس بنز S کلاس مورد استفاده قرار گرفت. وظیفه اصلی این سیستم جلوگیری از هر گونه انحراف خودرو به هر شکل و حالتی است. به عبارتی هر گاه خودرو در سر پیچ های با در جاده های لغزنده و بارانی دچار انحراف ناگهانی شود و در مسیری به غیر مسیر انتخاب شده توسط راننده حرکت نامناسب داشته باشد این سیستم در کسری از ثانیه وارد عمل شده و از انحراف جلوگیری کرده و خودرو را به مسیر اصلی باز می گرداند. کنترل پایداری ESC

دیدگاهتان را بنویسید